Standardy
Ochrony Małoletnich
to określone zasady, które pomagają tworzyć bezpieczne i przyjazne środowisko w instytucjach, w których dorosły ma kontakt z dzieckiem.
Czym są Standardy Ochrony Małoletnich?
Wszystkie instytucje, które pracują z dziećmi lub mają z nimi kontakt, muszą posiadać zasady i procedury ochrony, aby zapewnić każdemu dziecku, niezależnie od jego wieku prawo do ochrony przed krzywdzeniem.
Standardy to termin dość szeroki i różnie definiowany. Dlatego, by lepiej je zrozumieć, przedstawiamy poniżej główne terminy z ich opisem.
Standardy Ochrony Dzieci
To adaptacja opracowanych w 2003 r. w Anglii katalogu zasad chroniących dzieci, który w Polsce od 2012 roku promowała Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę. Na Śląsku Standrady wdrażało nasze Stowarzyszenie.
Standardy Ochrony Małoletnich
Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw wprowadza termin „standardy ochrony małoletnich”, który jest tożsamy ze standardami ochrony dzieci
Polityka Ochrony Dzieci
Polityka ochrony dzieci przed krzywdzeniem jest dokumentem, który porządkuje standardy ochrony dzieci i w kolejnych rozdziałach opisuje, w jaki sposób instytucja będzie je wdrażać, realizować i ewaluować.
Kto musi przyjąć standardy
Do wdrożenia Standardów zobligowane są wszystkie instytucje/podmioty, do których uczęszczają albo w której przebywają lub mogą przebywać dzieci.
Najkrócej mówiąc jeżeli z perspektywy zawodowej masz kontakt z dziećmi – jesteś zobligowany do wdrożenia Standardów.
Placówki oświatowe i żłobki
Placówki medyczne
NGO
Hotele i obiekty noclegowe
Kluby sportowe
Co obejmują Standardy
Standardy
Poznaj Standardy. Kliknij w dany standard, aby przeczytać treśc.
Standard I. Polityka
- Polityka dotyczy całego personelu (pracowników, współpracowników, stażystów i wolontariuszy – na wszystkich szczeblach organizacji).
- Organ zarządzający organizacją/instytucją zatwierdził Politykę, a za jej wdrażanie i nadzorowanie odpowiada kierownictwo organizacji/instytucji
- Kierownictwo organizacji wyznaczyło – imiennie – osobę odpowiedzialną za monitoring realizacji Polityki. Rola, zadania oraz kwalifikacje tej osoby są jasno określone.
- Polityka ochrony dzieci jasno i kompleksowo określa:
- zasady bezpiecznej rekrutacji personelu
- sposób reagowania w organizacji/instytucji na przypadki podejrzenia, że dziecko doświadcza krzywdzenia i zasady prowadzenia rejestru interwencji
- zasady bezpiecznych relacji personel-dziecko i dziecko–dziecko
- zasady bezpiecznego korzystania z internetu i mediów elektronicznyc
- zasady ochrony wizerunku i danych osobowych dzieci
5. Polityka jest opublikowana i szeroko promowana wśród całego personelu, rodziców i dzieci, a poszczególne grupy są z nią aktywnie zapoznawane poprzez działania edukacyjne i informacyjne.
Standard II. Personel
Standardy podstawowe:
- W ramach rekrutacji członków personelu pracujących z dziećmi prowadzona jest ocena przygotowania kandydatów do pracy z dziećmi oraz sprawdzane są ich referencje.
- Organizacja/instytucja uzyskała o każdym członku personelu dane z Rejestru Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym oraz informacje z Krajowego Rejestru Karnego i rejestrów karalności państw trzecich w zakresie określonych przestępstw (lub odpowiadających im czynów zabronionych w przepisach prawa obcego) lub w przypadkach prawem wskazanych oświadczenia o niekaralności.
- Określone są zasady bezpiecznych relacji całego personelu organizacji/instytucji z dziećmi, wskazujące, jakie zachowania w organizacji są niedozwolone, a jakie pożądane w kontakcie z dzieckiem.
- Organizacja/instytucja zapewnia swoim pracownikom podstawową edukację na temat ochrony dzieci przed krzywdzeniem i pomocy dzieciom w sytuacjach zagrożenia, w zakresie (rekomendowane minimum 10h dydaktycznych na każdy z obszarów):
- rozpoznawania symptomów krzywdzenia dzieci;
- procedur interwencji w przypadku podejrzeń krzywdzenia;
- odpowiedzialności prawnej pracowników placówki, zobowiązanych do podejmowania interwencji;
- procedury „Niebieskie Karty”.
Standardy uzupełniające:
- Cały personel organizacji/instytucji pracujący z dziećmi i ich opiekunami jest przygotowany, by edukować:
- dzieci na temat ochrony przed przemocą i wykorzystywaniem
- opiekunów dzieci na temat wychowania dzieci bez przemocy oraz chronienia ich przed przemocą i wykorzystywaniem.
2. Personel dysponuje materiałami edukacyjnymi dla dzieci i dla rodziców oraz aktywnie je wykorzystuje.
Standard III. Procedury
- Organizacja/ instytucja wypracowała procedury, które określają krok po kroku, jakie działanie należy podjąć w sytuacji krzywdzenia dziecka lub zagrożenia jego bezpieczeństwa ze strony personelu organizacji, członków rodziny, rówieśników i osób obcych.
- Organizacja/ instytucja dysponuje danymi kontaktowymi lokalnych instytucji i organizacji, które zajmują się interwencja i pomocą w sytuacjach krzywdzenia dzieci (policja, sąd rodzinny, centrum interwencji kryzysowej, ośrodek pomocy społecznej, placówki ochrony zdrowia) oraz zapewnia do nich dostęp wszystkim pracownikom.
- W organizacji/instytucji wyeksponowane są informacje dla dzieci na temat możliwości uzyskania pomocy w trudnej sytuacji, w tym numery bezpłatnych telefonów zaufania dla dzieci i młodzieży.
Standard IV. Monitoring
Przyjęta polityka ochrony dzieci jest weryfikowana – przynajmniej raz w roku, ze szczególnym uwzględnieniem analizy sytuacji związanych z wystąpieniem zagrożenia bezpieczeństwa dzieci.
Standardy uzupełniające:
W ramach weryfikacji polityki organizacja/instytucja konsultuje się z dziećmi i ich rodzicami/opiekunami.
Etapy wdrażania Standardów
1
Opracowanie Polityki
Kluczem do pomyślnego wprowadzenia standardów ochrony małoletnich w instytucji jest diagnoza aktualnej sytuacji, jakie dokumenty już istnieją, a co trzeba uzupełnić.
2
Szkolenie kadry
Po wprowadzeniu polityki nalezy przeszkolić z jej stosowania cały personel instutucji. Ważnym elmentem jest przeszkolenie pracowniów z zakresu rozpoznawania symptomów krzywdzenia dzieci i podejmownaia interwencji.
3
Upublicznienie
Opracowana polityka musi być dostępna dla osób odwiedzjacych instytucję (w wersji papierowej i/lub elektronicznej), w tym równiez dla dzieci (wersja skrócona).
4
Ewaluacja
Podmioty zobligowane do przyjęcia standardów mają również obowięzek ewaluacji ich co najmniej raz na dwa lata. Wnioski z przeprowadzonej ewaluacji należy udokumentować pisemnie.
Bądź na bieżąco!
Jeżeli chcesz mieć dostęp do bieżących informacji o ofercie wsparcia w zakresie wdrażania Standardów Ochrony Małoletnich – szkoleniach, konferencjach, konsultacjach – zapisz się do naszego newslettera! Od 8 lat wspieramy samorządy na Śląsku we wdrażaniu Standardów Ochrony!
Dołącz do naszego newslettera mocy!

Stowarzyszenie
Moc Wsparcia
DZIELIMY SIĘ MOCĄ poprzez wsparcie dzieci i młodzieży w kryzysie zdrowia psychicznego. Jesteśmy organizacją pozarządową, która od kilkunastu lat niesie wsparcie dzieciom, które doświadczyły trudnych zdarzeń, w tym związanych z traumą, krzywdzeniem, wykorzystaniem seksualnym.
Najważniejsze
Przydatne linki
Dokumenty
Kontakt
ul. Główna 19, 41-215 Sosnowiec
kontakt@moc-wsparcia.pl
794 130 272
ING Bank Śląski
37 1050 1360 1000 0023 6850 9812